Bästa måltidsersättningen 2024

Hem » Hälsa » Viktkontroll » Måltidsersättningar » Bästa måltidsersättningen 2024

När det kommer till produkter för viktminskning finns det en hel del att välja mellan. Vilken som är den bästa måltidsersättningen för just dig ska vi hjälpas åt att komma fram till i detta test.

Det ska finnas en måltidsersättning för alla. Det finns exempelvis vegansk, laktosfri, glutenfri och sockerfri att välja mellan. Oavsett om ditt mål är kickstart, viktnedgång eller en sundare livsstil så kan måltidsersättning vara ett bra alternativ för dig.

Ta del av vårt bäst i test och topplista så hittar vi tillsammans den bästa måltidsersättningen för dig.

Bästa Måltidsersättningen- Bäst i vårt test – Snabblistan

Sidan innehåller annonser

Topplista bästa måltidsersättning

Bäst i Test
Diet Shake

Diet Shake

PRIS: 229 kr - 15 Port
KCAL/PROTEIN PORT.: 99/14,3
FIBRER/SOCKER: 3,1/6

En riktig fullträff bland måltidsersättningar från Svenskt kosttillskott. Bra innehåll och balans, endast 100 kcal per portion och bra med fiber och protein så du håller dig mätt ett tag. Pulvret löser sig lätt till en krämig shake med smakbitar av frukt. Mest omtyckt bland användare av alla vi testat. Blir vår vinnare!

Ca pris: 190kr

Sidan innehåller reklamlänkar

Fördelar

-

Nackdelar

 -

Star Protein & Oat Breakfast Shake

Star Protein & Oat Breakfast Shake

PRIS: 149 kr - 15 Port
KCAL/PROTEIN PORT.: 185/19
FIBRER/SOCKER: 3,5/5,5

Mycket omtyckt och välbalanserat pulver som är avsett för i första hand som frukost men funkar så klart även måltidsersättning till andra mål. Äpple och kanel är väldigt omtyckt av många. Bra med protein, fibrer och kolhydrater ifrån havre. Testa!

Ca pris: 150kr

Sidan innehåller reklamlänkar

Fördelar

-

Nackdelar

 -

Body Science Diet Shake

Body Science Diet Shake

PRIS: 129 kr - 16 Port
KCAL/PROTEIN PORT.: 107/16
FIBRER/SOCKER: 3,6/5,1

Hög proteinhalt och utan tillsatt socker. Bra mix av protein, fibrer och näringsämnen. Sinnessjukt goda enligt många användare.

Ca pris: 120kr

Sidan innehåller reklamlänkar

Fördelar

-

Nackdelar

 -

Naturdiet Low Sugar Shake

Naturdiet Low Sugar Shake

PRIS: 285 kr - 12 Port
KCAL/PROTEIN PORT.: 150/13
FIBRER/SOCKER: 6,6/7,9

Bästa färdiga drycken som måltidsersättning enligt vår mening. Allt du behöver utan att de har överdrivit med sockerinnehållet. Mycket enkelt och gott för att ha koll på sitt kaloriintag.

Ca pris: 280kr

Sidan innehåller reklamlänkar

Fördelar

-

Nackdelar

 -

GlutenFri
Slim Måltidsersättning

Slim Måltidsersättning

PRIS: 449 kr - 34 Port
KCAL/PROTEIN: 205/20
FIBRER/SOCKER: 3,3/19

Bästsäljare hos protein.se. Naturliga smak och färgämnen, glutenfri och mycket god för att denna passar många. Pulver som blandas i vatten eller mjölk. Användare är lyriska över smaker och snabba leveranser.

Ca pris: 340kr

Sidan innehåller reklamlänkar

Fördelar

-

Nackdelar

 -

Proteinbar med högt fiberinnehåll, bra protein och lite socker. Omdömen lyder, sjukt god! Godast enligt de flesta testare. Dessutom glutenfri. Endast 1,6g socker per bar.

Ca pris: 202 kr

Fördelar

-

Nackdelar

-

Här hittar du fler som kanske är den måltidsersättning som passar just dig.

bästa måltidsersättningen

Köpguide måltidsersättning

Vad är måltidsersättning?

Grundtanken med måltidsersättningar är att du ska få i dig en så liten mängd kalorier som möjligt vilket bidrar till att du tappar i vikt. Med ersättningen ska du dock få i dig alla nödvändiga näringsämnen trots det stora kaloriunderskottet.

Detta är en form av en måltid som avser att ersätta en vanlig måltid. På detta sätt har du kontroll på vilka näringsämnen du får i dig och hur många kalorier. Det finns många olika varianter och några exempel är:

  • Pulver, billigt och bra.
  • Shake, gott och snabbt om den är färdigblandad.
  • Soppa, mer matigt och värmande.
  • Bars, snabbt och enkelt att ta med.

VLCD är den nyaste typen av måltidsersättningar som ska ersätta måltider med syftet att du ska gå ner i vikt. VLCD står för Very Low Calorie Diet och är en komplett form av måltidsersättning.

LCD som står för Low Calorie Diet hör med till de nya ersättningarna. För att en en måltidsersättning ska få någon av dessa beteckningarna är kraven att den ger dig tillräckligt mycket energi samt har ett fullgott innehåll av både mineraler och vitaminer.

Måltidsersättningarna med dessa beteckningarna kan ersätta alla eller några måltider men rekommenderas att endast följas några veckor sedan behöver du en mer varierad kost.

bästa måltidsersättningen pulver

Ersättningar som inte har beteckning VLCD eller LCD bör kompletteras med riktiga måltider för att få ett fullgott näringsintag.

Måltidsersättningar innehåller mineraler och vitaminer som din kropp behöver och används främst för viktnedgång men kan även användas av kroppsbyggare som vill spara tid på matlagningen eftersom de äter uppemot sex måltider per dag.

Att använda dig av måltidsersättning är det snabbaste sättet att ersätta en måltid samtidigt som du får i dig den näringen som din kropp behöver för att må bra.

När du använder måltidsersättning så är meningen att du ska få ett kaloriunderskott som i sin tur leder till en viktnedgång.

Vad innehåller en bra måltidsersättning?

Den bästa måltidsersättningen har allt. Det är hungern som är din värsta fiende när du försöker gå ner i vikt. En flytande måltid kanske inte låter mättande men det är den faktiskt.

De ingredienserna du bör leta efter är protein, fibrer, mineraler och vitaminer.

  • Proteinet är kroppens byggstenar och den viktigaste energikällan när det kommer till viktnedgång. Proteinet gör att du känner dig mätt och det tar längre tid att smälta än vad fett och kolhydrater gör.
  • Fibrer är viktigt, genom att sakta ner matsmältningen gör fibern att du känner dig mätt.
  • Kolhydratsinnehåll, många måltidsersättningar innehåller en för hög andel snabba kolhydrater, socker. Detta kan göra att du får en motsatt effekt då du snabbt blir hungrig igen och att sötsuget ökar.
  • En bra måltidsersättning bör även vara rik på aminosyror, vitaminer och andra essentiella ämnen som du normalt sätt annars får i dig genom vanlig föda.

För dig som har målet att ha en långvarig viktnedgång är en måltidsersättning som gör det möjligt att gå ner kroppsfett och inte bara vikt ett bra val.

Välj rätt måltidsersättning

Prio ett är att välja en måltidsersättning som du känner dig bekväm och tillfreds med. När du väljer vilken måltidsersättning du ska välja är det bra att titta på så att de ligger på mellan 200 och 350 kalorier, detta för att säkerhetsställa att du får i dig tillräcklig mängd kalorier för att kunna ersätta en måltid.

Vår rekommendation är att ersättningen minst ska innehålla 12 till 20 gram protein, för att göra att du känner dig mätt en längre tid.

Måltidsersättningen bör även innehålla tre till fem gram fiber. Även fiber hjälper dig att få en längre mättnadskänsla. Vill du öka fiberintaget kan du komplettera med en frukt eller grönsaker.

Du ska även välja en måltidsersättning med låg fetthalt. Leta efter en som har 10 till 15 gram fett eller mindre per portion.

Ett värde att ha koll på är även mängd sockerarter, en del ersättningar innehåller en orimligt stor mängd socker. Kolhydrater behövs för att ge energi och en bra tankeverksamhet men det bör vara i begränsad mängd.

Vitaminer behöver vi och det är bra om ersättningen innehåller detta. Det är bra om de innehåller en tredjedel av den dagliga rekommenderade dosen av mineraler och vitaminer.

Följande borde ha 33%: Vitamin A, Vitamin B, Vitamin D, Vitamin E, Vitamin K, kalcium, kalium och magnesium

Ett annat tips vi har är att börja i liten skala. köp hem några först och se om du gillar dem innan du köper på dig massvis.

smaka på måltidsersättningen

Följ vår recension när du väljer vilket alternativ som är bäst. Saker du kan ha i åtanke är saker som smak, textur, tillgänglighet och pris.

Följ vårt bäst i test så kommer du att hitta den bästa måltidsersättningen för dig.

Olika typer av måltidsersättningar

Typ av MåltidsersättningFör- och NackdelarVem kan ha nytta av det
ShakersFördelar: Lätta att förbereda, bärbara, kontrollerade portioner, komplett näringsprofil (för vissa varumärken) Nackdelar: Kan ha hög sockerhalt, kan vara dyra, smak och konsistens kanske inte är tilltalandePersoner som är på språng, behöver en snabb måltid, eller de som försöker att kontrollera portionstorlekarna.
ProteinbarsFördelar: Portabel, kan vara bra för att fylla på protein efter träning, kontrollerade portioner Nackdelar: Kan vara höga i socker och/eller mättade fetter, kan vara dyra, kan ha syntetiska tillsatserPersoner som behöver en bekväm proteinkälla efter träning, de som behöver en snabb mellanmål, eller de som försöker kontrollera portionstorlekarna.
MåltidsersättningspillerFördelar: Mycket bekvämt, lätt att ta, behöver inte förbereda något Nackdelar: Ger inte känslan av att äta, kan sakna viktiga näringsämnen, kan innehålla oönskade tillsatserPersoner som har svårt att konsumera tillräckligt med kalorier via traditionella måltider eller de som har svårt att äta fast mat.
SopporFördelar: Värmande, kan vara näringsrika, kan vara lättare att smälta Nackdelar: Kan ha hög natriumhalt, kan vara mindre mättande än fasta livsmedelPersoner som vill ha en snabb och enkel måltid, de som behöver en lättare måltid att smälta, eller de som försöker kontrollera portionstorlekarna.
Färdigpackade måltiderFördelar: Fullständiga måltider, enkel beredning, kan ha balanserade näringsprofiler Nackdelar: Kan ha hög natriumhalt, kan vara dyra, kan ha kort hållbarhetPersoner som inte har tid att laga mat, de som vill ha bekvämligheten med färdiglagade måltider, eller de som vill försöka hålla sig till specifika makronäringsprofiler.

Användning av måltidsersättning.

Studier som är gjorda visar att viktminskning med pulverdiet är det snabbaste och mest effektiva alternativet. Vill du gå ner i vikt och börjar med måltidsersättning är planering av måltiderna prio ett.

Du behöver först och främst välja ut vilken eller vilka måltider som du ska ersätta. När du bestämt dig är det bra att du planerar de andra måltiderna utifrån en meny och sedan handlar hem sakerna till denna.

Det bästa för viktnedgången är att kombinera måltidsersättning med motion. Vilken form av motion spelar ingen större roll men studier visar att det är bra att i alla fall försöka träna minst tre timmar varje vecka.

Måltidsersättning kan du ta hjälp av när du inte riktigt vet hur du ska kombinera livsmedel så du får ett kaloriunderskott samtidigt som du ska få i dig viktiga näringsämnen och känna dig mätt. En måltidsersättning kan vara bra att ta till om du exempelvis har stått still i din vikt ett tag.

Vi anser att det är bra att ha som huvudregel att byta ut den måltid som du kämpar mest med eller den som brukar tendera att bli mest ohälsosam. En måltidsersättning kan vara bra att ta till om du exempelvis har stått still i din vikt ett tag.

Måltid på språng

Den måltidsersättning du väljer som din måltid på språng bör ha en näring liknande mjölets. Den behöver nämligen en bra kombination av protein, fett, mikronäringsämnen och kolhydrater för att ersätta vad som skulle varit en balanserad måltid.

En annan viktig faktor är mättnadskänslan som du ska uppleva. När du känner dig mätt fungerar du bättre och kan fokusera lättare. Dessutom bidrar en bra mättnadskänsla till minskat småätande mellan måltiderna.

Hälsoskäl

Innan du börjar så var säker på att måltidsersättningen som du väljer passar just dina behov.

För en diabetiker som vill gå ner i vikt men samtidigt behålla bra blodsockernivå kan en måltidsersättning som innehåller lite kolhydrater men som samtidigt är rik på proteiner och näringsämnen vara den rätta att använda. För att hålla energin uppe kan måltidsersättning användas som ett mellanmål.

Är man underviktig kan man använda måltidsersättning som en extra måltid under dagen. En bekväm lösning som innehåller de näringsämnena som behövs.

Har du brist på näringsämnen kan måltidsersättning användas för att öka näringskonsumtionen då den innehåller mycket mineraler och vitaminer. En viktig del är även protein och fett för att näringsämnen ska kunna tas upp i din kropp på det bästa sättet.

Viktnedgång

Det vanligaste användningsområdet av måltidsersättare är för att gå ner i vikt. Ersättningen måste vara en del av en hälsosam och välplanerad kost för att den ska fungera på bästa sätt. När du använder en produkt med målet att gå ner i vikt ska den innehålla minimal med fett men ändå ha tillräckligt med kalorier för energi för att kunna ersätta en måltid.

bästa måltidsersättning shake

Atletisk träning

Kroppen behöver mer av allt när du tränar. Måltidsersättningar är därför bra att ha som komplement eftersom de kan ge mer energi och näringsämnen.

Under intensiv träning ska ersättningen användas inom en timme efter avslutad träning. Denna bör innehålla mycket kolhydrater och proteiner för att kunna hjälpa kroppen med återhämtning och uppbyggnad. Om du tränar varje dag rekommenderar vi att tar en måltidsersättare som mellanmål för att ge kroppen de extra kalorierna den behöver.

Har du tänkt att använda ersättningen nära inpå din träning så kan det vara bra att undvika de som har stora mängder fibrer eftersom magen kan bli orolig av det. Dessutom så saktar matsmältningen ner under den intensiva aktiviteten så att använda något som tar långt tid att smälta ner är inte att rekommendera.

Vilka fördelar och nackdelar finns det med måltidsersättning?

Fördelar:  Det finns en hel del fördelar med måltidsersättning. För många handlar problemet om för stora portioner eller att äta regelbundet. Då är det perfekt att kunna ta någon form av måltidsersättning när du är till exempel är på språng.

Det går enkelt och snabbt att få i sig måltidsersättningen.

Med en måltidsersättning får du en kalorisnål, kalorikontrollerad samtidigt som du får en näringsriktig balanserad måltid. Det står på paketet vad den innehåller och hur många kalorier. Detta gör det enkelt för dig att veta vad du faktiskt får i dig.

Fler fördelar är att det finns många användningsområden och att en måltidsersättning kan komma i många olika alternativ.

Nackdelar: I vissa måltidsersättningar finns det exempelvis tillsatt konserveringsmedel, tillsatt socker eller annat.

För att du ska lyckas hitta den perfekta ersättningen för dig behöver du bli en expert på att läsa innehållsförteckningar. Ett exempel är att två olika måltidsersättningar kan ha olika natriuminnehåll. Har du då blodtrycksproblem ska du självklart välja den lägre.


Viktminskning vill man ska vara enkelt och bekvämt men det är inte alltid den lätta vägen lär dig att göra hälsosamma val i längden.

Vanliga frågor – Måltidsersättning

Kan jag endast använda måltidsersättning?

Det finns inget som stoppar dig men se till att dina måltider innehåller allt du behöver. Vissa har fått problem med magen, gå grund av att det blir för lite fast mat.

Vad bör en måltidsersättning innehålla?

Priset för måltidsersättningar varierar mycket beroende på märke och typ. De kan vara mer kostnadseffektiva än att äta ute, men är ofta dyrare än att laga mat hemma.

Vad är en måltidsersättning?

En måltidsersättning är ett näringsrikt substitut till en vanlig måltid. De kommer oftast i form av shakes, bars eller soppor och innehåller alla nödvändiga näringsämnen.

Är måltidsersättningar säkra att konsumera regelbundet?

Ja, de är säkra för de flesta människor men bör inte vara huvudkällan till dina dagliga kalorier. Det är bäst att kombinera dem med en balanserad kost.

Kan jag gå ner i vikt med måltidsersättningar?

Ja, måltidsersättningar kan bidra till viktminskning genom att begränsa kaloriintaget. Men det är viktigt att fortsätta äta en balanserad kost och utöva regelbunden fysisk aktivitet.

Innehåller måltidsersättningar tillräckligt med protein?

Ja, de flesta måltidsersättningar innehåller en bra mängd protein. Läs alltid etiketten för att säkerställa att de uppfyller dina specifika näringsbehov.

Är måltidsersättningar dyra?

Priset för måltidsersättningar varierar mycket beroende på märke och typ. De kan vara mer kostnadseffektiva än att äta ute, men är ofta dyrare än att laga mat hemma.

Hur utser vi bäst i test?

När vi som experter utvärderar måltidsersättningstillskott för att rekommendera det bästa, tar vi hänsyn till flera viktiga faktorer. Vår avsikt är att rekommendera produkter som är näringsrikt balanserade, praktiska, smakliga och säkra.

  1. Näringsinnehåll: En bra måltidsersättning bör innehålla en balans av makronäringsämnen (proteiner, kolhydrater och fetter) samt en bra mängd fiber. Den bör också innehålla essentiella vitaminer och mineraler.
  2. Kaloriinnehåll: Vi tar också hänsyn till det totala kaloriinnehållet. Måltidsersättningar kan vara utformade för olika ändamål, inklusive viktminskning, viktökning eller helt enkelt bekvämlighet. Kaloriinnehållet bör passa användarens specifika behov.
  3. Kvalitet på ingredienser: Vi letar efter produkter som innehåller högkvalitativa ingredienser, med ett minimum av artificiella tillsatser och sötningsmedel.
  4. Smak och konsistens: En god måltidsersättning bör vara aptitlig och ha en behaglig konsistens, annars kommer den inte att vara ett hållbart eller njutbart alternativ för den som använder den.
  5. Pris och värde: Vi tar hänsyn till kostnaden för produkten och det värde den erbjuder. En bra måltidsersättning bör inte bara vara näringsrik, utan också prisvärd.
  6. Praktik och användarvänlighet: Måltidsersättningar bör vara lätta att förbereda och konsumera, särskilt för personer med hektiska scheman. Vi föredrar produkter som är bekväma att ta med och lätta att blandas.
  7. Användarrecensioner och feedback: Vi överväger även feedback och recensioner från användare. Dessa kan ge värdefull insikt i produkternas smak, mättnad och allmänna användarupplevelse.

Efter att ha gett delbetyg på dessa faktorer så har vi summerat betygen till en total som ligger till grund för vår bäst i test lista.

Kom ihåg att, även om måltidsersättningar kan vara en praktisk lösning när tiden är knapp, bör de inte användas som en permanent ersättning för en balanserad, helmatbaserad kost.

Lycka till!

Här kommer vår sammanfattade topplista med de bästa måltidsersättningen som vi rekommenderar dig att köpa i olika kategorier:


Bästa Måltidsersättningen- Slutsats


Källor:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/maltidsersattningar-en-sockerfalla

https://www.gymgrossisten.com/kosttillskott/proteinpulver/maltidsersattning

Viktigt: Kosttillskott ersätter inte en varierad kost, utan bör kombineras med en mångsidig och balanserad kost samt hälsosam livsstil. Överdosera ej.

Skribent 

Faktakontroll – Martin Olofsson

Skapad :

Uppdaterad :