Bästa BCAA Kosttillskott 2024

Hem » Träning » Muskeltillväxt » Aminosyror » Bästa BCAA Kosttillskott 2024

Om du redan tränar på gym och överväger att börja använda dig av BCAA-tillskott kanske du undrar ifall du slänger pengarna i sjön eller ifall det kan vara just det du letar efter för att ta din träning till nästa nivå.

Vi listar alla de bästa BCAA-tillskotten i vårt test och berättar helt enkelt för dig vad vilka som är bäst i test BCAA-tillskott i fallande ordning och i olika kategorier.

Testfaktorer som vi värderar högst och som du bör ha koll på när du ska köpa är: Kvalitet och propotioner, smak, ingredienser, pris och omdömen.

Artikeln innehåller annonser

Bästa BCAA i vårt test

GAAM Nutrition Candy Series BCAA är ett populärt BCAA-tillskott som är känt för sina söta och goda smaker som påminner om godis. Tillskottet innehåller 6:1:1-förhållandet av leucin, isoleucin och valin samt tillsatt L-glutamin för att främja muskelåterhämtning.

Det här är ett BCAA-tillskott som smakar precis som sura cola-nappar gör när du köper dem i godisaffären. En av Sveriges mest sålda BCAA-produkter.

Genomgående höga delbetyg i våra tester samt fina kundrecensioner gör att vi sätter denna överst i vårt bäst i test.

Ca pris: 240 kr

Sidan innehåller reklamlänkar

Fördelar
  • Goda och söta smaker som gör att tillskottet känns som en belöning snarare än ett tillskott.
  • Innehåller 6:1:1-förhållandet av BCAA som anses vara optimalt för muskelproteinsyntes.
  • Tillsatt L-glutamin hjälper till att minska muskelnedbrytning och främja muskelåterhämtning.
  • Innehåller inga onödiga tillsatser eller socker.
  • Extra tillsatt Glutamin & Vitamin B6
  • 100% glutenfri
  • Vegansk
Nackdelar
  • Vissa personer kan tycka att smaken är för söt eller konstgjord.
  • Priset är något högre än genomsnittet för BCAA-tillskott.

Elit Nutrition EAA + BCAA är ett högkvalitativt tillskott som innehåller essentiella aminosyror (EAA) och grenade aminosyror (BCAA) i optimala förhållanden för att öka muskelproteinsyntesen och främja muskelåterhämtning efter träning.

Både BCAA & EAA i en produkt. Ger dig alla livsnödvändiga aminosyror för muskeluppbyggnad samt återhämtning i en portion. Superenkelt att ha med sig till gymmet. Smakar vattenmelon, perfekt för dig som gillar det. Ett komplett aminosyretillskott.

Ca pris: 340 kr

Sidan innehåller reklamlänkar

Fördelar
  • Unik blandning mellan EAA + BCAA + Elektrolyter
  • Innehåller inga onödiga tillsatser eller socker.
  • Starkt doserad produkt
Nackdelar

 -

Den bästa BCAA:n i vårt test i proportionerna 4:1:1 med extra hög halt leucin.

Ca pris: 230 kr

Sidan innehåller reklamlänkar

Fördelar
  • Mycket höga kundbetyg
  • Finns i flera omtyckta smaker
Nackdelar
  •  Vissa tycker smakerna är för söta

Ultimate BCAA är ett högkoncentrerat BCAA-tillskott i ren lyxform. Det är helt fritt från socker och kolhydrater. Hög mängd aminsyror.

Ca pris: 240 kr

Sidan innehåller reklamlänkar

Fördelar
  • Högkoncentrerat kosttillskott med hela 2 400 mg BCAA per portion
  • Extra hög halt av den viktigaste aminosyran, L-leucin
  • Berikad med vitamin B6 som säkerställer maximal effekt och upptag
Nackdelar

Vissa upplever kapslarna som stora

Populär BCAA-produkt bland många gymmare. Xtend BCAA från Scivation innehåller inte enbart aminosyror i en ratio på 2:1:1 av L-Leucin, L-Isoleucin och L-Valin, den innehåller även citrullinmalat, glutamin, kalium och vitamin B6. En otrolig mängd smak i allmänhet. Hög mängd aminsyror.

Ca pris: 290 kr

Sidan innehåller reklamlänkar

Fördelar

För hård träning eller diet

Nackdelar

 -

BCAA förgrenade aminosyror

Information och köpguide för BCAA

Ordet BCAA kommer från engelskans branched-chain amino acids.

På svenska kan man i mer formella sammanhang använda uttrycket ”förgrenade aminosyror” men detta är väldigt ovanligt.

Så har vi gjort vår utvärdering och bäst i test lista

När vi utser Bästa BCAA-tillskott, finns det flera faktorer som är viktiga att ta hänsyn till. Här är några av de viktigaste faktorerna:

  1. Kvaliteten på BCAA: Det är viktigt att välja ett BCAA-tillskott som innehåller högkvalitativa aminosyror med en balanserad mängd av leucin, isoleucin och valin.
  2. Förhållandet mellan BCAA: Förhållandet mellan de tre BCAA (leucin, isoleucin och valin) kan variera mellan olika tillskott. Optimala förhållanden anses vara 2:1:1 eller 4:1:1.
  3. Inga onödiga tillsatser: Vissa BCAA-tillskott innehåller onödiga tillsatser som kan påverka produktens effektivitet eller hälsa negativt.
  4. Smak och mixbarhet: Det är viktigt att välja ett BCAA-tillskott som är lätt att blanda och smakar bra.
  5. Pris: Priset på BCAA-tillskott kan variera mycket mellan olika märken och produkter. Det är viktigt att hitta ett pris som är rimligt för kvaliteten på tillskottet.

Genom att ta hänsyn till dessa faktorer kan man hitta ett högkvalitativt BCAA-tillskott som passar ens behov och budget.

Bilder frånn våra tester av BCAA:

Vi har valt ut en stor mängd olika produkter som sedan våra experter har bedömt utefter dessa faktorer. Detta har gett delbetyg som vi har summerat till ett totalbetyg. Detta har sedan justerats efter omdömen från testare och kunder.

Varför ska man ta BCAA-tillskott?

Den främsta anledningen till varför du bör ta BCAA-tillskott är för att det stimulerar dina muskler till att växa snabbare, förutsatt att din träning i övrigt är programmerad korrekt.

Tillskottet stimulerar din muskelsyntes helt enkelt, vilket gör att du kan bli större mycket snabbare.

Utöver den mest uppenbara anledningen till varför man bör ta BCAA-tillskott — för muskeltillväxt — så finns det även teorier (och har gjorts studier om) att det även skulle kunna öka ens uthållighet under träning.

Detta är dock inte något som är fullt bevisat än då studierna oftast haft en bristande metodologi när de utförts, varför vi enbart rekommenderar det i syfte att öka muskeltillväxten på både kort och lång sikt, inte för uthållighetens skull nödvändigtvis.

Teorin bakom BCAA-tillskott går ut på att de förgrenade aminosyrorna är tänkta skall höja din prestationsförmåga i längden genom att de konkurrerar ut din kropps andra aminosyror som tryptofan.

Detta omvandlas, sagolikt nog, till serotonin i kroppen vilket i sin tur leder till en förhöjd prestationsförmåga i din styrketräning.

Serotonin är ett ämne som används av kroppen för att exempelvis läka sår, men det finns även andra användningsområden som reglering av sömn, vakenhet och aggressivitet.

Förgrenade aminosyror i olika livsmedel

Du behöver inte lägga pengar på att köpa BCAA-tillskott för att få i dig aminosyror över huvud taget. Detta då aminosyror även hittas naturligt i olika livsmedel som kött, fisk, ägg och mjölk.

Det förekommer även en del aminosyror ute i växtriket, men inte alls i närheten av i lika stor omfattning som de från djurriket.

Den rekommenderade doseringen av nödvändiga aminosyror på en daglig basis ligger på cirka 7-10 gram dagligen.

Det är när du inte får i dig tillräckligt av dessa som du bör börja leta med ljus och lykta efter det bästa BCAA-tillskottet för dig, förutsatt att du prövat att ändra i kosten också.

Däremot är det inte ovanligt att man har en stressad vardag vilket leder till att man helt enkelt inte hittar tiden till att ställa sig och laga en ordentlig måltid.

Kombinera även med andra tillskott

Det är inte ovanligt att man blandar in sina aminosyror (BCAA-tillskott) med andra protein- och kreatinpulver.

Det här passar dig som överväger att handla en del kosttillskott och inte vill dricka flera olika gånger om dagen — det räcker med en!

Det här passar kanske framför allt dig som ligger på ett kaloriunderskott extra bra då du kanske inte får i dig tillräckligt med aminosyror i din diet under dagens gång.

bcaa vid diet

Använda BCAA vid diet

Som du kanske listat ut vid det här laget och som vi nämnt några gånger tidigare — BCAA är ett fantastiskt tillskott för att öka muskeltillväxten på din kropp.

Då aggressiva dieter enkelt bidrar till att man äter för lite då man många gånger äter alldeles för strikt kan ett BCAA-tillskott vara den perfekta källan till aminosyror.

Det är nämligen då man har som störst användning av kosttillskottet.

Aminosyran leucin är en aminosyra som stimulerar din proteinsyntes vid intag vilket hjälper kroppen hämma alla de olika muskelnedbrytande processerna.

Vanliga anledningar till varför man äter BCAA

Den enskilt främsta anledningen till varför människor äter BCAA-tillskott beror på att det förbränner fett, ökar muskeltillväxten och hjälper även till med uthållighet i vissa fall.

Glöm aldrig att du inte kan ersätta aminosyrorna som kommer från din dagliga kost inte ens med det bästa BCAA-tillskottet på marknaden.

Det är ett tillskott, inte ett substitut.

BCAA fungerar på ett unikt sätt då det delvis agerar källa för energi samtidigt som det ökar oxidationen av fett — något som innebär att man många gånger kan lyfta tyngre, träna längre och få muskler som pumpar mycket längre än vanligt.

Detta är förstås fantastiskt för dig som styrketränar.

Aminosyror påverkar både människor som styrketränar väldigt hårt, men även människor som tränar sin uthållighet i stil med löpare.

De förgrenade aminosyrorna du får i dig via BCAA-tillskotten sparar även på glykogenet i din kropp vilket i sin tur oftast leder till ökad prestationsförmåga. Detta gå glykogenet agerar som ”bränsle” när du tränar hårt.

Många som använder sig av BCAA-tillskott vittnar även om en förbättrad återhämtningsförmåga vilket är ett stort plus i kanten.

För att konkretisera lite och ge ett svar svart på vitt, här följer några av de vanligaste anledningarna till varför människor väljer att börja använda BCAA-tillskott:

  • Hjälper dig få mer energi under ditt träningspass
  • Hjälper dig bokstavligen talat öka din muskelmassa
  • Hjälper dig öka din proteinsyntes
  • Hjälper till när du känner att du inte har några krafter kvar
  • Kan användas både före och efter dina pass

Fördelar med BCAA

BCAA är perfekt för dig som potentiellt inte har tiden att laga en tillräckligt varierad kost, eller kanske inte helt enkelt vet hur man gör på ett bra och långsiktigt sätt.

Om så är fallet är BCAA-tillskott perfekta att använda både före och efter dina träningspass om så behövs.

En annan fantastisk fördel med just BCAA-tillskott är att de kommer i både kapsel- och pulverform, de förekommer även i många olika smaker.

Sist, men inte minst, är BCAA-tillskott väldigt enkla att blanda i vatten innan man åker iväg för att utföra ett träningspass exempelvis.

Nackdelar med BCAA

Den främsta nackdelen med BCAA, i min mening, är att det inte finns några riktigt bra studier som gjort kring tillskottet.

Detta innebär att man får ta allt man läser om det på webben med en stor nypa salt.

Det finns däremot en del studier som behandlar intaget av BCAA under korta tidsperioder vilket haft bevisad effekt.

Om inte annat får man nästan ta och pröva att ta BCAA-tillskott själv för att se hur det påverkar ens kropp då det påverkar människor olika.

Vissa känner det väldigt fort och ordentligt, andra inte alls.

Vart kan man köpa BCAA i Sverige?

Du hittar oftast BCAA-tillskott i exempelvis butiker som säljer primärt hälsoprodukter. Då hittar du tillskottet i samma hylla, bredvid proteinpulvret.

Detta gällen även webbutiker på nätet, i synnerhet butiker som säljer kosttillskott som vänder sig mot människor som tränar.

Ett perfekt exempel på detta är Gymgrossisten, som i skrivande stund, för endast 149:- säljer en ansenlig mängd BCAA i kapselform.

Vi rekommenderar starkt Gymgrossisten och Svenskt Kosttillskott ifall du är intresserad av att köpa Sveriges bästa BCAA-tillskott till överkomliga priser.

Skärmdump från Gymgrossisten.com och deras BCAA-kategori.
Skärmdump från Svensktkosttillskott.se och deras BCAA-kategori.

Vi har trots allt gjort ett test och jämfört alla BCAA-tillskott som finns tillgängliga för försäljning på den svenska marknaden.

Olika typer av BCAA

Här är en tabell som sammanfattar några vanliga typer av BCAA-tillskott och deras egenskaper:

Typ av tillskottBeskrivning
BCAA-pulverBCAA-pulver är ett vanligt tillskott för personer som vill öka muskelproteinsyntesen och främja muskelåterhämtning efter träning. Pulvret kan blandas med vatten eller annan vätska för att skapa en dryck som kan tas före, under eller efter träning.
BCAA-kapslarBCAA-kapslar är en bekväm form av tillskott för personer som vill öka muskelproteinsyntesen och främja muskelåterhämtning. Kapslarna tas med vatten och kan tas före, under eller efter träning.
BCAA-snacksBCAA-snacks är en nyare form av tillskott som finns i form av tuggummi, gelébitar eller pulver som kan blandas i drycker. Dessa snacks är en enkel och bekväm form av BCAA-tillskott som kan tas när som helst under dagen.
Blandade tillskottVissa tillskott innehåller en kombination av BCAA, taurin, kreatin och andra ingredienser som sägs bidra till ökad energi och uthållighet under träning. Dessa tillskott kan vara särskilt användbara för personer som vill öka både muskelproteinsyntesen och prestationen under träning.

Det är viktigt att notera att BCAA-tillskott inte är nödvändiga för personer med en hälsosam och varierad kost som innehåller tillräckliga mängder av de essentiella aminosyrorna. BCAA-tillskott kan vara användbara för personer som har svårt att upprätthålla en tillräckligt hög proteinintag eller som tränar hårt och behöver hjälp med muskelåterhämtning och muskelproteinsyntes.

FAQ – Vanliga frågor om BCAA

Vi kommer nedan att besvara några av den vanligaste frågorna som berör tillskottet BCAA.

Vi hoppas du lär dig något nytt.

Vad innehåller BCAA?

Som nämnt tidigare i artikeln är BCAA helt enkelt en förkortning från engelskans branched-chain amino acids och de består rent krasst av 100% protein.

Ultimate BCAA innehållsförteckning
Ett exempel på innehållet från produkten: Ultimate BCAA, 285 g.

Proteinet i sin tur är uppbyggt av 20 aminosyror som naturligt används till en del olika saker, som exempelvis muskeluppbyggnad, immunförsvarets funktion men även reparation av celler och dylikt.

När ska man använda BCAA?

BCAA kan användas bäst du vill, men det som är rekommenderat är att du använder det både före och efter ditt träningspass.

Detta då din kropp behöver en viss mängd protein i sig både före och efter ett tungt träningspass.

Vårt personliga tips till dig som läsare är att använda dig av ett BCAA-tillskott bokstavligen talat bara några minuter innan ditt träningspass börjar för att maximera effekten av det fullkomligen.

När ditt pass sedan är slut är det viktigt att du dricker mer BCAA nästan omedelbart, alltså kort efter dina sista repetitioner.

Vilket BCAA-tillskott är bäst i test?

Vi har gjort vårt yttersta på Prokost för att skapa det mest fantastiska testet på webben för dig som är ute efter att hitta det bästa BCAA-tillskottet till ett så överkomligt pris som möjligt.

Vi har inte baserat vårt betyg enbart på priset, utan har haft mängder av andra faktorer som vi också tittat på vid betygsättning.

Med det sagt kan du se vad vi anser vara det bästa BCAA-tillskottet i listan ovan

Vi vill verkligen att du ska få ut så mycket som möjligt av din träning, och vi hoppas innerligt att du lyckas nå dina mål med hjälp av alla fantastiska tillskott du kan läsa mer av här på Prokost. Ett enkelt sätt att få i sig BCAA är att köpa drycker som exempelvis NOCCO, här har vi gjort ett stort test av NOCCO smaker och priser.

Hur stor är effekten när du använder BCAA?

Aminosyror fungerar på ett helt annat sätt än något annat kosttillskott i den bemärkelsen att det inte tar lång tid för kroppen att bryta ned det.

Då BCAA bryts ner snabbt av kroppen leder detta till en nästan omedelbar effekt vid hård styrketräning där du relativt enkelt exempelvis kan märka av att du klarar av att lyfta mer vikt redan efter några minuter.

Hur ska man blanda BCAA?

Att blanda BCAA är enkelt.

Ta en skopa BCAA (12 gram) och rör om det i ungefär 3,5 dl vatten.

Rör om.

Detta är alltså den rekommenderade mängden BCAA vi föreslår att du tar innan passet. Ta sedan en skopa till efter passets avslut för att omedelbart ladda upp dina muskler med de nödvändiga aminosyrorna för att maximera din muskeltillväxt.

Ovan förutsätter förstås att det är BCAA i pulverform det är du köpt, inte att det är BCAA i kapselform du fått tillgång till.

Kan BCAA rekommenderas till alla som tränar?

Nej, men till alla som tränar och inte får i sig tillräckligt med aminosyror via vanligt protein.

Det här är ett kosttillskott, trots allt.

Inte ett substitut för en kost.

Det kan vara en bra idé att inhandla lite BCAA trots att man har en bra kost i övrigt i syfte att verkligen maximera muskeltillväxten så mycket som möjligt då man är säker på att man ger kroppen alla nödvändiga proteiner den behöver (och lite till) för att få musklerna att växa så snabbt som möjligt.

Fler korta FAQ

Vad är fördelarna med BCAA-tillskott?

BCAA-tillskott kan bidra till ökad muskelproteinsyntes, muskelåterhämtning, minskad muskelnedbrytning och ökad muskelmassa.

Vilka är de vanligaste typerna av BCAA-tillskott?

De vanligaste typerna av BCAA-tillskott är pulver, kapslar och snacks som innehåller BCAA i olika förhållanden.

När bör jag ta BCAA-tillskott?

BCAA-tillskott kan tas före, under eller efter träning för att öka muskelproteinsyntesen och främja muskelåterhämtning. Vissa personer kan också ta BCAA-tillskott mellan måltider för att öka proteinintaget.

Finns det några biverkningar av BCAA-tillskott?

BCAA-tillskott anses vara säkra för de flesta människor när de tas enligt rekommendationerna. Men i sällsynta fall kan höga doser av BCAA orsaka illamående, kräkningar och huvudvärk.

Längst ner på sidan kommer vår sammanfattade topplista med den BCAA som vi rekommenderar dig att köpa i olika kategorier:


Viktigt: Kosttillskott ersätter inte en varierad kost, utan bör kombineras med en mångsidig och balanserad kost samt hälsosam livsstil. Överdosera ej.

Övriga testade produkter

Elit Nutrition EAA + BCAA, Watermelon

Elit Nutrition EAA + BCAA, Watermelon

Både BCAA & EAA i en produkt. Ger dig alla livsnödvändiga aminosyror för muskeluppbyggnad samt återhämtning i en portion. Superenkelt att ha med sig till gymmet. Smakar vattenmelon, perfekt för dig som gillar det. Ett komplett aminosyretillskott.

PRIS: 349 kr
BCAA/PORTION: 6 g
PRIS/100 G: 87 kr

Ultimate BCAA, 285 g

Ultimate BCAA, 285 g

Ultimate BCAA är ett högkoncentrerat BCAA-tillskott i ren lyxform. Det är helt fritt från socker och kolhydrater. En otrolig mängd smak i allmänhet. Hög mängd aminsyror.

PRIS: 250 kr
BCAA/PORTION: 6 g
PRIS/100 G: 70 kr

BCAA Engine 4:1:1, 400 g

BCAA Engine 4:1:1, 400 g

Oerhört gott BCAA som kommer i 10 olika smaker. Fräscht och producerat i Sverige.

PRIS: 249 kr
BCAA/PORTION: 6 g
PRIS/100 G: 62 kr

Mutant 9.7 BCAA

Mutant 9.7 BCAA

Ett högkoncentrerat BCAA-tillskott för dig som behöver extra krut i din muskeltillväxt.

PRIS: 269 kr
BCAA/PORTION: 9,7 g
PRIS/100 G: 77 kr

Better You BCAA Pulver, 250g

Better You BCAA Pulver, 250g

Innehåller de 3 bästa aminosyrorna för muskeltillväxt (enligt studier). En naturligt sötad BCAA vilket gör den lite extra speciell.

PRIS: 289 kr
BCAA/PORTION: 8 g
PRIS/100 G: 115 kr

Supreme Amino BCAA, 200g

Supreme Amino BCAA, 200g

BCAA-tillskottet som högst troligen smakar allra bäst av alla på marknaden just nu. Rekommenderas starkt om smak är viktigt. Lågt innehåll av socker och kalorier men en fantastisk smak.

PRIS: 199 kr
BCAA/PROTEIN: 4 g
PRIS/100 G: 99 kr


Källor och länkar

Viktigt: Kosttillskott ersätter inte en varierad kost, utan bör kombineras med en mångsidig och balanserad kost samt hälsosam livsstil. Överdosera ej.sttillskott bör ej användas som ett alternativ till en varierad och balanserad kost.

Skribent 

Faktakontroll – Andreas Börjesson

Skapad :

Uppdaterad :

Testvinnare Bästa BCAA – i olika kategorier

Alternativa leverantörer (utöver de vi har bedömt som bäst i butikslänkarna ovan) till flera av dessa BCAA-produkter är Svenskt Kosttillskott, Gymgrossisten, samt MMSport